Web Menarik

Thursday, November 10, 2011

Analisis dan Panduan Penilaian Bahasa Arab

Satu analisisa dan penilaian bahasa Arab melalui bahan-bahan buku teks dan methodology
oleh
Mohammad Shiham Mahfuz




Bab 1: Ringkasan Sejarah Arab dan Bancian pengajaran Bahasa Arab Arab sebagai Ahli Keluarga Bahasa

Pendahuluan

1. Sebanyak mungkin, buku-buku itu wujud matlamat serupa seperti standard ajaran Arab dari satu dialec dan pelajar kolej ajaran kira-kira Arab budaya dalam satu cara umum. Untuk sebab ini, buku-buku teks yang mengajar satu aspek Arab budaya atau buku-buku teks kira-kira akhbar-akhbar, program khas, atau latihan ketenteraan bukan tergolong. Kebanyakan daripada buku-buku teranalisis itu pada masa ini di menggunakan atau bersedia untuk penggunaan di kolej dan universiti-universiti.

2. Kebanyakan daripada teks-teks itu telah dicetak semula atau menyunting beberapa kali. Walaupun mencetak semula dalam sendiri tidak makna perlu begitu sebuah buku adalah lebih penting dari orang lain, ia boleh menunjukkan begitu sebuah buku telah digunakan banyak.



3. Teks-teks itu adalah digunakan di kolej dan bahasa peringkat universiti merancang. ia adalah diandaikan yang teks-teks ini adalah lebih berkemungkinan untuk telah terpilih atau bersedia selepas beberapa kajian dan kajian program-program itu memerlukan.

pernyatan masalah

• Menganalisa Grammer dan bahasa Arab dalam buku Asasi li-Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyya li Natiqina bi-Lughat al-Ukhra dan Word Count of Elementary Modern Literary Arabic Textbooks dan juga Al-Qira’atu wal-Kitabah,

• Mencari jenis alat, bahan elektronik bercetak atau tidak bercetak yang selalu digunakan oleh guru matapelajaran Arab

• Menkaji buku-buku teks yang sering digunakan oleh guru bagi memahirkan pelajar.

• Mengenalpasti masalah-masalah utama yang menghalang pelajar memahami sesuatu kaedah atau methodolgi P&P

• Penambahbaikan dalam bahan-bahan pengajaran



Objektif kajian

• Meningkat mutu buku teks yang gunakan oleh pelajar.

• Memilih buku teks untuk kegunaan pelajar arab dabn bukan arab

• Mencari jenis alat, bahan elektronik dan cara penulisan arab yang berkesan sebagai kaedah

• Mengkaji buku-buku teks yang sering digunakan oleh guru bagi memahirkan pelajar.



Persoalan kajian

• Persoalan kajian dalam penyelidikan mi cuba menjawab soalan-soalan yang berhubung dengan bahan-bahan dari buku teks

• Apakab kadar kekerapan penggunaan perkataan dalam buku Teks bahasa Arab.

• Apakah jenis alat bantu mengajar yang sering digunakan oleh Guru Arab dalam pengajaran mereka.

• Apakab masalah-masalah dan kekangan yang dihadapi oteh guru arab dalam menggunakan teks Arab

• Penggunaan kamus dalam memantap bahasa.

Kerangka konseptual tesis ini ialah gambaran keseluruhan tentang sejarah pengajian dan pengajaran bahasa Arab.

Reka bentuk kajian dalam tesis ini

Kajian ini dijalankan menerusi kaedah tinjauan deskriptif secara deduktif

iaitu kajian dimulakan dengan pembinaan pengukuran data kajian secara empirikal dan diakhiri dengan penganalisisan.secara kritikal. Jenis tinjauan yang digunakan dalam kajian ini ialah tinjauan semasa


instrumen kajian

Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan varitable-variabe ldalam suatu fenomiena di bawah dioperasionalkan sebelum diukur. Pengukuran data dalam penyelidikan kuantitatif mengutamakan kesahan dan keboleh percayaan ia dilakukan untuk menyatakan perhubungandi antara buku teks Arab dengan buku teks yang lain i

sebagai kajian utama untuk mengumpul maklumat mengenai bahasi kedua arab dan bukan orang arab

Instrumen kajian ini terdiri daripada tiga bahagian: maklumat latar belakang pengajaran bahasa Arab,Buku teks dan grammer

pembelajaran bahasa Arab.

1 Populasi dan Sample

Sample terdiri dari 100 buah buku teks yang di pelajari di kolej dan Universiti yang menggunakan bahasa Arab sebagai medium pengantar mereka. Ini termasuklah dunia arab yang menggunakan bahasa Arab





Sinopsis Tesis



Bab 1 menceritakan tentang bahasa Arab dan bangsa-bangsa Arab . Kebanyakan Muslim menggunakan bahasa ini sebagai bahasa pengantaran. Bab ini juga menerangkan tentang pengajaran bahasa Arab pada zaman moden dan pada abad pertengahan. Program dan institute juga telah dijalankan bagi menjadikan bahasa Arab sebagai bahasa kedua atau bahasa asing.

Minoriti Arab di luar Dunia Arab, golongan Muslim orang arab mengajar bahasa Arab di mereka semenjak waktu jahilliah sehinggalah waktu moden sekarang perbendaharaan kata, struktur tatabahasa dan kaedah-kaedah ajaran-ajaran. Pendekatan-pendekatan kepada mengajar dan menulis dari texbooks adalah ditekankan. Menulis bukan sentiasa terbatas untuk satu buah buku teks khusus; ia sering diajar dalam satu bab sebuah buku teks general Oleh itu, ia semakin baik bagi membangunkan kategori-kategori dengan menggunakan pendekatan-pendekatan ini. Perbendaharaan kata beberapa buku teks yang perlu dianalisis bagi mengetahui







Bab 2 pula menceritakan tentang pengajaran system tulisan Arab yang sememangnya penting dan merupakan kemahiran yang utama bagi setiap pelajar yang ingin belajar bahasa Arab. Bab ini mengkhususkan mengenai penulisan bahasa Arab melalui dua medium iaitu penulisan Al-Quran dan penulisan Arab am.

Cirri-ciri pengajaran Sistem Tulisan Arab

1. Penulisan: Satu Kemahiran Penting

2. Pengajaran Penulisan Arab tanpa Buku Teks yang berasingan

3. Penulisan Al-Quran

4. Penulisan Arab Umum

5. Rumusan dan Konklusi





Bab 3 menerangkan tentang analisis kosakata berdasarkan beberapa buku teks Arab yang terpilih dikhususkan kepada orang bukan Arab. Kosakata sangat penting dalam pengajaran bahasa kerana kosakata merupakan salah satu komponen penting dalam setiap bahasa.

Analisa Kosa Kata bagi buku teks terpilih untuk orang bukan Arab

Kepentingan Kosa Kata dalam pengajaran Bahasa (m/s 91)

Senarai perkataan Bahasa (m/s 93)

Senarai perkataan Arab (m/s 97)

Senarai kekerapan perkataan di dalam buku teks (m/s98)

Senarai perkataan yang kerap digunakan dalam pelbagai senarai (m/s 99)

Senarai Kosa Kata dalam pengajian ini (m/s 104)

1. Senarai Pengajian ini (m/s 108)

2. Senarai kata kerja dalam Senarai Rammuny yang tidak disertakan di dalam Senarai Abdu (m/s 146)

3. Senarai Kata Kerja dalam Pengajian ini yang tidak disertakan di dalam Senarai Abdu (m/s150)

4. Carta Kata Kerja daripada ketiga-tiga Senarai (m/s 153)









Bab 4 memuatkan tentang analisis tatabahasa dalam buku teks.

Definisi tatabahasa diterangkan secara terperinci dalam bab ini dan secara umumnya

bab ini menekankan berkenaan kepentingan tatabahasa dalam pembelajaran bahasa buku teks bahasa asing. Dan menganalisa buku yang yang dipilih

Analisa Tatabahasa di dalam Buku Teks terpilih

Apakah itu Tatabahasa? (m/s160)

Kepentingan Tatabahasa dalam mempelajari Bahasa (m/s 161)

Kepentingan Tatabahasa di dalam Buku Teks Bahasa Asing (m/s 164)







Bab 5: Ciri-ciri berguna di dalam buku teks (m/s 165)

Pendapat Umum (m/s 195)

Alat Bantu dan Illustrasi Audio- visual (m/s 199)

Panduan Guru (m/s 203)

Buku Teks Arab dan Teknik Pengajaran (m/s 205)

Penyuaraan Buku Teks (m/s 207)

Buku Teks dan Pendahuluannya (m/s 210)

Isi Kandungan (m/s 212)

Rumusan dalam bentuk carta (m/s 213)













Bab terakhir pula menggariskan tentang ciri-ciri penting yang berguna yang terdapat dalam sesebuah buku teks. Contohnya seperti penggunaan alat bantuan audio-visual dan illustrasi, panduan guru,dan kaedah pengajaran bahasa Arab yang berbeza.

Masalah biasa untuk yang dihadapi oleh Shalabi, al-Hadidi, dan Hakim adalah berpunca daripada kekurangan di dalam tiga asas utama dalam program bahasa iaitu buku teks, guru dan cara. Program-program tersebut dipengaruhi oleh ketiadaan buku teks yang bagus, guru-guru yang berpengalaman dan berpengetahuan and masalah berpunca daripada cara pengajaran bahasa. Hal ini agak merugikan kerana apabila orang bukan arab sedang cuba untuk belajar bahasa arab, tiada pula program yang berkualiti yang dapat disediakan untuk mereka.

Proses pengajaran dan pembelajaran dalam program bahasa juga susah untuk difahami kerana banyak aspek yang terlibat termasuklah pelajar, umurnya, bahasa utama atau bahasa ibunda dan budaya, guru dan kecekapannya, ilmu pelajar dalam bahasa ibunda mereka, motivasi atau dorongan untuk mengajar, cara pengajaran, buku teks dan melalui cara apa buku tersebut disampaikan, jumlah isi dan masa untuk setiap pembelajaran.

Mengenai buku teks yang disediakan kepada orang bukan arab, Al-Kitab AL-Asasi li-Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyya li Natiqina bi-Lughat al-Ukhra; masalah utama yang timbul adalah analisis yang dibuat meliputi terlalu banyak buku teks iaitu sebanyak 100 buah buku. Dan di antara buku-buku tersebut termasuklah buku mengenai Bahasa Arab Asal, buku mengenai dialek, dan kata kerja mengenai tatabahasa Arab. Selain itu, jangka masa buku-buku yang dikaji dalam buku tersebut juga sangat luas atau lama, sesetengah antara buku-buku tersebut merupakan buku daripada abad ke-19 dan yang lain merupakan buku yang baru sahaja dikeluarkan. Tambahan lagi, dalam usaha pengarang untuk analisis mengenai tatabahasa juga tidak jelas sama ada analisis mengenai struktur memasukkan hanya lima pelajaran pertama untuk setiap buku atau keseluruhannya. Masalah lain yang ada dalam kerja ini adalah set buku yang dianalisis memasukkan berbagai tahap pembelajaran. Dengan hanya berbekalkan jumlah muka surat yang terhad, untuk menganalisis semua 100 buku dari pelbagai aspek adalah agak mustahil.

Dalam buku yang kedua pula, Word Count of Elementary Modern Literary Arabic Textbooks, masalah yang timbul adalah kosa kata yang digunakan diambil secara rawak. tiada sistem khusus yang digunakan untuk memilih isi buku. Kurang perancangan juga dapat dilihat dalam konteks budaya di dalam buku teks ini.

Abjad arab diperkenalkan kepada pelajar melalui 3 cara yang utama. Tetapi tidak semua buku sesuai digunakan untuk kategori ini. Sesetangah pengarang tidak menyentuh tenatng abjad langsung. Mereka cuma menyerahkannya kepada pengajar. Maka, guru terpaksa memilih apa sahaja cara yang terbaik untuk mengajar pelajar untuk belajar bahasa arab yang bertulis. Di dalam buku Al-Qira’atu wal-Kitabah, buku ini membangkitkan salah faham dengan buku-buku yang lain kerana penggunaan sebutan untuk menggambarkan nama abjad. Dalam buku ini yang menggunakan carta abjad Arab; dengan melihat kepada carta yang digunakan, carta tersebut tidak sama dengan carta yang digunakan dalam buku-buku yang lain kerana mempunyai abjad yang berbentuk lain berdasarkan kedudukan abjad tersebut dalam ayat. Melalui dalam buku ini lebih menunjukkan bahawa dengan hanya melihat kepada bentuk yang pelbagai ini tidak mencukupi untuk belajar mengenainya.

















1. Panduan menganalisis tesis bagi UKM 2010

Berdasarkan tesis yang diberikan, sila analisis dengan menjawab soalan-soalan berikut:

1. Apa pernyataan masalah dalam tesis ini? Huraikan

2. Apa kerangka konseptual dalam tesis ini? Huraikan

3. Apakah teori yang mendasari tesis ini? Huraikan

4. Apa tujuan, objektif dan soalan kajian tesis ini? Huraikan

5. Apa reka bentuk kajian dalam tesis ini? Huraikan

6. Apa instrumen kajian dalam tesis ini? Hraikan

7. Siapa populasi dan sampel atau subjek (peserta kajian) dalam tesis ini? Huraikan

8. Apa teknik persampelan dalam tesis ini? Huraikan

No comments: